Čtvrtek 12. 6. 2025 / 20:00 / kostel Panny Marie na Náměti
ŠOSTAKOVIČ vs. MAHLER
Dmitrij Šostakovič: Šest básní Mariny Cvetajevy, op. 143
Bella Adamova – mezzosoprán, Katarína Palová – klavír
Dmitrij Šostakovič: Sonáta pro klavír č. 2 b moll, op. 61
Konstantin Lifschitz – klavír
přestávka
Gustav Mahler: “Rückert Lieder” 5 písní podle Friedricha Rückerta pro mezzosoprán, housle, violu, violoncello a klavír (úprava Stéphane Fromageot)
I. Ich atmet‘ einen linden Duft
II. Liebst du um Schönheit
III. Blicke mir nicht in die Lieder
IV. Ich bin der Welt abhanden gekommen
V. Um Mitternacht
Bella Adamova – mezzosoprán, Chloe Hanslip – housle, Karel Untermüller – viola, Hana Baboráková – violoncello, Katarína Palová – klavír
Více o programu
V Šostakovičově pozdní vokální tvorbě najdeme bohatý vnitřní svět a silnou invenci, přičemž prostředky nejsou nijak extravagantní. Cyklus z posledního roku jeho života zhudebňuje verše Mariny Cvetajevové, ruské básnířky s neuvěřitelným, bohužel ne ojedinělým tragickým osudem. Cvetajevová žila v emigraci (v Paříži i v Praze), trpěla nouzí, hladem jí zemřelo dítě. Manžela v Rusku popravili, ona sama nakonec zvolila sebevraždu. Obsahově se básně týkají osobního života básnířky (první dvě písně), literatury a básní, poslední je poctou jiné pronásledované básnířce, Anně Achmatovové.
Píseň hraje v díle Gustava Mahlera (1860–1911) stěžejní roli. Ať už ve formě cyklů pro zpěv a klavír nebo s doprovodem orchestru či jako součást symfonie. Zhudebnit slova básníka z počátku 19. století Friedricha Rückerta se ve Vídni žijící moderním uměním zdálo jako anachronismus, ale ve skladateli jeho verše naplněné přírodními obrazy a niternými pocity zjevně rezonovaly. Pět písní nebylo zamýšleno jako ucelený komplet a interpreti si jejich pořadí upravují.
Druhá (a poslední) klavírní sonáta se Dmitriji Šostakovičovi nekomponovala snadno, do klavírního opusu se pustil po desetileté pauze. Tvořil ji v době války, kdy byl s rodinou podobně jako mnoho dalších umělců evakuován do Samary. Dílo bylo přijato nejednoznačně a během neblahé doby Ždanovovy doktríny se ocitlo na indexu. S8m autor provedl tuto svou sonátu na festivalu Pražské jaro v roce 1947.
Text: Dita Hradecká