
Sobota 14. 6. 2025 / 20:00 / chrám sv. Barbory
ZÁVĚREČNÝ KONCERT
“Souvenir de Florence”
Ludwig van Beethoven: Sonáta pro housle a klavír č. 9 A Dur, op. 47 „Kreutzerova“
Alexandra Conunova – housle, Konstantin Lifschitz – klavír
přestávka
Petr Iljič Čajkovskij: Smyčcový sextet „Souvenir de Florence“, op. 70
Alexandra Conunova, Milan Pala – housle, Jiří Bárta, Hana Baboráková – violoncello, Vladimír Bukač,
Karel Untermüller – viola
Více o programu
Označit Kreutzerovu sonátu Ludwiga van Beethovena (1770–1827) za stěžejní dílo houslové literatury není přehnané. Sám skladatel ji na titulním listu opatřil popisem Sonáta pro klavír s obligátními houslemi (!) napsaná ve velmi koncertantním stylu. Houslista Rodolphe Kreutzer, jemuž je věnována, ji nikdy nehrál… Více než půlhodinové dílo začíná krátkou pomalou introdukcí, po níž Beethoven rozpoutá v první větě svou typickou smršť, ve které se oba nástroje předhánějí v dalších a nových podobách virtuozity. Pomalá střední věta je variacemi na nevinně znějící téma. Charakter finále osciluje mezi hravostí a zběsilostí, kam dokáže autor vklínit i občasné něžné myšlenky. Dílo vymykající se konvencím žánru inspirovalo L. N. Tolstého k novele Kreutzerova sonáta o milostném citu a žárlivosti – a aby se kruh uzavřel, na konci stojí opět hudební dílo: Janáčkův smyčcový kvartet Z podnětu Tolstého Kreutzerovy sonáty.
Šest smyčců je o dva více než v kvartetu, ale plný zvuk už se spíše podobá orchestru. Čajkovskij napsal svůj sextet pro petrohradskou společnost komorní hudby, jejímž čestným členem byl jmenován. Skicoval jej v srdci Toskánska, odtud název díla. Spíše než italský kolorit však čtyřvětou kompozici sytí inspirace ruského folkloru.
Text: Dita Hradecká