MFKH 2022 headline

Katarína Palová

klavír

Katarína Paľová se zaměřuje především na hudbu 20. a 21. století s důrazem na díla méně hraných či zapomenutých autorů. Dosud uvedla skladby skladatelů jako Samuil Feinberg, Nikolaj Roslavec, Valentin Bibik, Jean Guillou, Giacinto Scelsi či Tóru Takemicu. Katarína Paľová premiérovala několik skladeb slovenských autorů (Iršai, Pala, Kolář) a zároveň uvedla řadu děl zahraničních autorů ve slovenské či české premiéře. Jako sólistka i komorní hráčka vystoupila na různých pódiích a festivalech na Slovensku i v zahraničí (Festival Messiaen au Pays de la Meije (FR), Moravský podzim (ČR), Melos Étos, Košická hudební jaro, Konvergence, PIANO Days, Orfeus, Albrechtina, Levočské babí léto, koncertní cyklus Ensemble Opera Diversa (CZ), Stanica Žilina-Záriečie aj.).

Po absolvování gymnázia pokračovala ve studiu na Konzervatoři v Žilině v oborech hra na klavír a dirigování. Ve stejné době byla členkou studentského ansámblu pro současnou hudbu Veni Academy, s nímž pod vedením Mariána Lejavy účinkovala na festivalech ISCM World New Music Days 2013, Melos Étos a dalších. V letech 2013–2018 studovala hru na klavír na Janáčkově akademii múzických umění v Brně u prof. Ivana Gajana. Absolvovala mistrovské kurzy u Eugena Indjiće, Alexandra Serdara, Daana Vandewalleho, Jonathana Powella a dalších. V roce 2022 dokončila doktorské studium na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě.

Od roku 2020 se věnuje také nahrávací činnosti. Ve spolupráci se svým životním a uměleckým partnerem Milanem Paľou dosud nahrála deset alb s tvorbou pro housle/violu a klavír od Samuila Feinberga, Leoše Janáčka, Valentina Bibika, Romana Bergera, Františka Emmerta, Bronia Kutavičiuse, Alfreda Schnittkeho, George Enesca či Pascala Dusapina pro vydavatelství Pavlík Records. V roce 2022 jí u tohoto vydavatelství vyšel i sólový dvojalbum s názvem *Augure*.

Martina Bačová