Milan Pala
housle
Původem slovenský houslista je jednou z nejvýraznějších osobností současné hudební scény. Unikátnost jeho hry je nepřehlédnutelná a odborná veřejnost jej právem řadí mezi elitu světových interpretů mladé generace. Již během období studia na Konzervatoři J. L. Belly v Banské Bystrici, později Hochschule für Musik und darstellende Kunst Wien a Janáčkově akademii múzických umění v Brně (JAMU) získával Milan Pala řadu ocenění a nepřehlédnutelnou pozornost na mezinárodních evropských soutěžích. V té době se také pravidelně účastnil mezinárodních mistrovských kurzů v Curychu (V. Spivakov, J. Guillou), v soukromé třídě Semjona Yaroshevicha se zase seznámil s legendární ruskou školou Davida Oistracha. Byla to však spolupráce se skladateli, která měla dle jeho vlastních slov zásadní vliv na formování jeho hudebního projevu. Blízký vztah a úzká tvůrčí spolupráce se skladateli jako Jean Guillou, Jevgenij Iršai a František G. Emmert vyústila ke vzniku množství skladeb “šitých na míru” mladému houslistovi, který mezitím rozšiřoval své interpretační schopnosti až k bodu, kdy jeho hra daleko přesáhla obvyklé limity.
Jako houslista, který stejně mistrně ovládá i hru na violu, je v současnosti Milan Pala vyhledávaným interpretem pro uvádění nových děl. V posledních letech se představil na několika prestižních pódiích v oblasti soudobé hudby, z nichž mezi nejvýznamnější patří ISCM World New Music Days 2013, bienále Zagreb (2015,2017), Arcus, Melos-Ethos International Festival of Contemporary Music (Bratislava, Slovensko) či Hudební fórum Hradec Králové v roce 2013, na kterém uvedl Houslový koncert finského autora Esa-Pekka Salonena.
Samostatné místo v tvorbě Milana Paly zaujímá unikátní nový nástroj-pětistrunné housle “milanolo”. Tento jedinečný nástroj koncertních parametrů obohacen o spodní violový registr, je prvním svého druhu. Vznikl v roce 2013 v rodinném Ateliéru Bursík v Brně a nese jméno podle interpreta, pro kterého byl zhotoven.